You are currently viewing 5 tipp a sikeres üzletfejlesztéshez

5 tipp a sikeres üzletfejlesztéshez

Vannak sikeres, kevésbé sikeres és totál sikertelen üzletfejlesztési projektek. Nyilván a sikeres verziót szeretnénk mind, ehhez viszont több tényező is kell. Mi az, ami nélkül biztosan nem fog működni a folyamat?

Az üzletfejlesztés jellegéből adódik, hogy egy átfogó, rendszerszintű folyamatról van szó. A munka általános célja, hogy az adott vállalkozás fejlődéséhez legjobb lehetőségeket megtaláljuk és kiaknázzuk. 

Ehhez pedig a cég átfogó vizsgálata, célok és lehetőségek meghatározása kell, mielőtt a konkrét megvalósítást megtervezzük és elkezdjük.

Cél, ami hol van, hol nincs - mint a mesében

Hatalmas a paletta, rengetegféle céllal (vagy okból) indulhat üzletfejlesztési folyamat. 

Egy 1-2 fős vállalkozás számára nyilván egyszerűbb, gyorsabb és költséghatékonyabb a történet, hiszen jóval kevesebb az “anyag”, amivel dolgozunk. Gyorsabb az átvilágítás, méreténél fogva rugalmasabb maga a vállalkozás (és a vállalkozó), illetve jellemzően a célok is kisebbek, mint egy nagyobb cégnél.

A jelentősebb csapattal, kiterjedt ügyfélkörrel, akár több éve nem piszkált üzletmenettel rendelkező cégeknél más kissé bonyolultabb, idő- és költségigényesebb az üzletfejlesztés. Ahhoz, hogy elérjük a kitűzött cél(oka)t, bizony az alapoktól kell kezdeni.

Látszólag egyszerűbb a dolgunk, ha tudjuk, miért akarunk üzletfejleszteni: generációváltás miatt, új szolgáltatási kör indítása előtt, esetleg túl nagy a kereslet és hozzá kell igazítani a belső működést, vagy nagytakarítást akarunk tartani a cégben. 

Előfordul viszont, hogy a cégvezető nem tudja pontosan, mit akar, csak érzi, hogy valahogy kényelmetlen, mehetne a biznisz jobban is, lehetne a csapata hatékonyabb vagy túl régen nem történt semmi új a cég életében. 

Érdekes módon ilyenkor még nagyobb szükség van az üzletfejlesztési folyamatra, hiszen mint tudjuk, 2021-ben az “így szoktuk” a céget már nem szolgálja. 

Mi kell mindenképpen a sikeres üzletfejlesztési projekthez?

Hát sokminden kell, de nézzük, mi az, ami nélkül biztosan nem fog működni a folyamat. Hogy érthetőbb legyen, melyik tényező miért fontos, mindegyiknél megnézzük mi történik, ha hiányzik.

1. A változásra nyitott és céltudatos cégvezető

A cégvezető az üzletfejlesztési projektek alfája és omegája. Nem a tanácsadó, nem a csapattagok, nem az partnerek – csak és kizárólag a cégvezetőn múlik, hogy a megkezdett fejlesztési projektet valóban végigvisszük-e. 

Vegyünk egy 12 éve egyéni vállalkozásként alapított, mára lassan nyolcfősre nőtt céget, ami végülis rendben működik, jó profitot termel, az ügyfélköre nagyjából fix, a csapat is összeszokott, jól képzett emberekből áll.

A csapat kérésére üzletfejlesztésbe kezdenek, hogy újragondolják, korszerűsítsék az üzletmenetet és nagyobb piaci részesedést érjenek majd el. 

A cégvezető eleinte együttműködő, érti a folyamatot és a célt, viszont idővel egyre kevésbé vesz részt a munkában, halogatja a döntéseket, így nem szándékosan, de fékezi a folyamatot. 

Az átvilágítás során talált javítandó, változtatásra szoruló elemeket érti, a kritikát viszont (még ha építő is) nem viseli jól, a tanácsokat ezért kevéssé fogadja meg, így a változás és változtatás nehézkessé válik.

Ilyen esetben hiába lelkes és motivált a csapata, jók a cége adottságai és rendszerszinten vezetett a tanácsadás: ha a cégvezető fejében megáll az üzletfejlesztési folyamat, a projekt gyakorlatilag bukásra van ítélve.

 

Tipp: ha nem vagy kész változni és változtatni, akkor inkább ne kezdj bele üzletfejlesztésbe, mert csak az időd és a pénzed égeted eredmény nélkül.

üzletfejlesztés cégvezető

2. A kitartás

Ezzel el is érkeztünk a kitartás és a szándék kérdéséhez. Az üzletfejlesztés nem instantleves, idő kell hozzá, cserébe hosszútávú eredmények elérésére fókuszál. Csillogó szemű, ösztönösen motiváltnak maradni végig persze nem egyszerű, ezért kell a kitartás, hogy akkor is told a projektet, ha épp nincs kedved hozzá vagy nehéz. 

A kitartás egy ilyen projekt esetében azért fontos, hogy a kezdeti, alapjáraton motivált munkát (az elején mindig az), sziporkázó és a változásra fogékony elmeállapotot legalább részben fenntartsuk az átvilágítás utáni döntések, feladatkiosztások és megvalósítás, follow-up idejére is.

Ha nincs kitartás? Akkor megint csak elégeti a cégvezető a pénzét és az idejét arra az első időszakra, amíg motivált, aztán elengedi és sose lesz belőle eredmény. A csapat és a tanácsadó meg a feje tetejére is állhat, ha a vezető már elengedte a projektet.

 

Tipp: az üzletfejlesztési folyamatot ne szakítsd meg néhány napnál hosszabb időre. Ha kiesel/kiestek belőle agyilag, sose álltok vissza rendesen a “flow”-ba.  

3. A büdzsé

Mindegy, hogy mekkora a vállalkozásod vagy mit szeretnél elérni, az üzletfejlesztés bizony pénzbe kerül. 

Akár fogadsz hozzá külső tanácsadót, hogy segítsen gyorsabban és alaposabban dolgozni, akár házon belül álltok neki, egy üzletfejlesztési projektre érdemes előre kalkulálni legalább egy hozzávetőleges büdzsét.

Ha büdzsé nincs tervezve, akkor általában más se. Ilyenkor random költ a cégvezető szakemberekre (ne csináld, fájni fog), vagy saját erőből igyekszik a cég megoldani az üzletfejlesztést, jobb esetben van hozzá valamennyi szaktudás – nyilván a cél függvényében utóbbi akár megoldható is. 

Viszont mivel a napi működést közben biztosítani kell és a csapat által a projektre fordított idő is pénz (hiszen a termeléstől veszi el az időt), az elérendő céltól függően pedig a használt eszközök is pénzbe kerülnek. 

Tehát az árnyékban mégis ott figyel a gonosz kis büdzsé, ami arcon nevet, mikor utólag összeszámolod.


Tipp: előre döntsd el, mennyit szánsz az üzletfejlesztési folyamatra. Legalább nagyjából tervezd meg, légyszi. 

Üzletfejlesztés büdzsé

4. Az idő

Ismétlés a tudás anyja: a tanácsadó veled dolgozik, nem helyetted. Vagyis, ez a gyakorlatban neked nem kevesebb, hanem több munkát és ráfordított időt jelent. 

Meetingek, pluszfeladatok, rengeteg új gondolkodni- és eldöntenivaló vár a cégvezetőre és a csapatára egy üzletfejlesztési projekt alatt. 

Ráadásul, egy ilyen folyamat sokszor jelentős változáshullámot jelent a cég életében, így a tényleges munka mellett a szemléletváltás is időt igényel minden érintett embernél. 

 

Nincs idő rá? Akkor ne kezdj bele. De tényleg.

 

Tipp: a büdzséhez hasonlóan előre számold ki, mennyi időt szánsz heti szinten az üzletfejlesztési folyamatra. A céltól függően több hétre/hónapra tervezz előre, ha kell, mérföldkövezz és vésd kőbe a dátumokat – aztán tartsd is magad a menetrendhez. 

5. A tanácsadó

Üzletfejlesztési projekthez nem kötelező a tanácsadó, de jó, ha van. Egyszerűen azért, mert ez a dolga, ilyen folyamatokkal foglalkozik, a cégben meg nagy eséllyel baromi ritkán vagy nem volt eddig ilyen. 

Tehát hozzáteszi a szaktudást, üzletfejlesztési tapasztalatot, folyamatismeretet és a cégben helyzetileg nem létező perspektívát, külső szemmel segít neked és fogja a kezedet a céged fejlesztése során. 

Akármilyen ügyes és okos egy cégvezető vagy a csapata, külső szemmel nem tudja átfogóan vizsgálni a céget, amelyben él. Ez nem (!) a képzettség vagy egy fontos skill hiányát jelenti, hanem azt, hogy kívülről objektíven nem tudja az ember vizsgálni, kiértékelni azt, aminek napi szinten a része.

Hovatovább, breaking news: a tanácsadók is tanácsadót hívnak maguknak olyan területeken, amihez kevésbé vagy nem értenek. 

 

Node, nézzük, mi van, ha nincs hozzáértő tanácsadó az üzletfejlesztési projektben. 

Amikor üzletfejlesztésre kerül a sor, sok vállalkozás úgy van vele, hogy ezt mi is meg tudjuk csinálni házon belül. Itt van Marika, jól kezeli a Google-t, választ talál bármire. Van projektmenedzserünk, ő majd koordinálja a folyamatot. Jocó rajzol egy új logót, mondjuk pirosat, amúgy meg úgyis bevételt akarunk csak növelni, a többivel nem kell foglalkozni, szóval felveszünk még két sales-est és jó lesz.

Lehet, hogy jó lesz, de hogy nem átfogó és nem alapos, az biztos. Az üzletfejlesztés a menedzsment szintjén összefogva a cég egészére kiterjed, fájdalompontokat, optimalizálandó elemeket, meglévő (rejtett) és új lehetőségeket keres kívül-belül, nem csak 1-1 területre fókuszál. Az eredmények viszont a cél szerinti területeken (is) jelentkeznek.

Ezt belülről lehetetlen végigvinni, mert másképp néz a cégvezető  a saját cégére, mint egy elfogulatlan külső szakember. Ilyen stratégiai szemlélet nélkül pedig nem üzletfejlesztés lesz, csak egyszerű továbbgondolása a cég valamely részeinek.

 

Tipp: nézz szét a piacon és olyan tanácsadót válassz, akinek egyrészt van (jó) referenciája, másrészt akivel hasonló a gondolkodásmódotok. Ha ugyanis nagyon különbözik, akkor nem folyamat lesz belőle, hanem erőlködés meg sok vita. 

 

+1 tipp: gyere el próbakonzultációra, nézzük meg együtt, hogy tudok-e segíteni. 🙂   

Üzletfejlesztési tanácsadás

Úgy érzed, lehetne hatékonyabb is a vállalkozásod? Igyunk egy kávét.

Fotók: Pixabay, Canva